Fyra fåniga årstider – del 1 – vårtrubbel

Under loppet av ett år, med början i oktober 1929, släppte Walt Disney fyra Silly Symphonies som hade temat årstider. Under det året skulle animationsstudion genomgå stora förändringar. Ub Iwerks, som hade känt Disney sedan tidigt 1920-tal i Kansas City och som hade stannat vid hans sida under maktstriden med Charles Mintz, skulle lockas att sluta och starta eget. Carl Stalling, upphovsmannen till Silly Symphonies och som också hade känt Disney sedan Kansas City, skulle även han lämna företaget. Nya regissörer, kompositörer och animatörer skulle få sin chans. Walt Disney Studios såg helt annorlunda ut i oktober 1930, än det hade gjort i oktober 1929.

Springtime (1929)

Som vanligt, går åsikterna isär vad gäller premiärdatum. En del källor säger 24:oktober, men troligare är att den hade premiär 4:e oktober 1929, tre dagar efter Mickey’s Choo-Choo. Oavsett vilket, är Springtime den första i en tetralogin om årstiderna.

Det är en ganska osentimental film om våren. Tidigt i filmen, exempelvis, dansar en tusenfoting glatt omkring till vårmelodier, men strax kommer en lika glad fågel och äter upp tusenfotingen, segment för segment. En Circle-of-Life-lektion, 65 år före The Lion King.

Filmen regisserades av Ub Iwerks och animationen hade lämnats åt Wilfred Jackson, som hade varit delaktig i att utveckla ljudsystemet till Steamboat Willie, och Les Clark, som senare kom att tillhöra en grupp som kallas Disney’s Nine Old Men. Gruppen var inte komplett förrän Snow White and the Seven Dwarfs (1937), men av de nio hade Les Clark varit med längst, sedan 1927, då han var med och utvecklade Mickey Mouse tillsammans med Ub Iwerks.

Ub Iwerks och Carl Stalling passade varandra. De var noggranna och tydliga i vad de ville göra med Silly Symphonies. Även om Walt Disney till en början hade varit försiktigt positiv till en filmserie som fokuserade på musik, så låg hans primära intresse inte i musikfilmer. Enligt Carl Stalling kunde Disney dock inte artikulera vad det var han egentligen ville göra, vilket drev både Stalling och Iwerks till vansinne. Disneys ledarstil, som verkar ha varit lite laissez faire vid den här tiden, gav upphov till gräl mellan Disney på ena sidan och Iwerks och Stalling på den andra.

Ub Iwerks, Walt Disney och Carl Stalling

Samtidigt, under andra hälften av 1929, började Walt Disney Studios tydligt delas upp i två produktionsgrupper, med Walt Disney som direktör över det hela. Han blev allt mindre regissör, och alltmer exekutiv producent. Ub Iwerks regisserade Silly Symphonies-filmerna, som animerades av Jackson och Clark. För Mickey Mouse-filmerna hade Disney anställt Burt Gillett som regissör. Som animatörer anställde Disney bl.a. Ben Sharpsteen, som kom från Fleischer Studios, och Jack King. Uppdelningen i två produktionslinjer förstärkte friktionen mellan Disney och Iwerks & Stalling. Både Iwerks och Stalling kom inom kort att söka nya arbetsgivare.

Snart får ni mer för den här 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1929, Walt Disney Studios och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.