Lantz och kaninens återkomst

Walter Lantz

Walter Lantz bröt aldrig någon ny mark. Han var varken pionjär som Walt Disney eller uppfinningsrik som Max Fleischer, men 30 år gammal blev han chef för en egen animationsstudio hos Universal, ett av de främsta filmbolagen i Hollywood.

När han var 16 fick Walter Lantz sitt första arbete som animatör. 1924 regisserade han sina första filmer för J.R. Bray Studios och 1928 fick han jobb hos Charles MintzWinkler Studios.

Winkler Studios hade distribuerat Oswald the Lucky Rabbit-filmer till Universal under flera år, men Charles Mintz hade inledningsvis bara varit en mellanhand. Filmerna producerades ursprungligen av Walt Disney. När Disney försökte får lite mer finansiell kontroll över figuren, ordnade Mintz så att rättigheterna skrevs över på Universal, medan Mintz och hans svåger, George Winkler, startade en animationsstudio och lockade till sig flertalet av Disneys animatörer – bl.a. Hugh Harman, Rudolf Ising och Friz Freleng. Disney skapade då Mickey Mouse istället.

Carl Laemmle

Det var inte utan ett ödets ironi när Universals chef, Carl Laemmle, 1929 meddelade Mintz och Winkler att Universal tog över kontrollen över Oswald och inrättade en egen animationsstudio. Universal ägde redan rättigheterna till figuren, så Mintz och Winkler hade inget att sätta emot. De blev kanske lite förvånande när en av deras regissörer, 30-åringen Walter Lantz, fick chefsrollen på en nya studion, Universal Cartoon Studio.

Lantz första uppdrag för Universal blev att sätta ljud på sex ofärdiga Oswald-filmer från Winkler Studios. Därefter fick han i uppdrag att göra en fyra minuter animerad introduktion till en av Universals spelfilmer under produktion, The King of Jazz (1930). Sekvensen filmades i färg – ett färgsystem som hette two-strip Techincolor – vilket gör sekvensen till den första animerade filmen med både färg och ljud. Man kan säga att Lantz tvingades bli både pionjär och innovatör på grund av detta, men att han hade varken viljan, ambitionen eller resurserna att fortsätta på den linjen. Kontraktet med Universal var krävande.

Walter Lantz och hans animatörer skulle producera 26 Oswald-filmer om året. I samband med att Lantz anlitades av Universal, kontrakterades också en man vid namn Bill Nolan, en animatör som var mest känd som att ha utvecklat gummibandstekniken (att animerade figurer sträcks ut och trycks ihop) och sitt arbete med Felix the Cat 1925-1927. Lantz och Nolan delade bördan med att regissera Oswald-filmerna, som alltså skulle släppas varannan vecka.

Lantz inledde arbetet med Oswald the Lucky Rabbit med att prata med karaktärens riktige skapare, Walt Disney. Lantz fick Disneys välsignelse, mycket tack vare att Disney nu hade slagit igenom med en ny karaktär, Mickey Mouse.

Den första filmen, som inte var rester från Winkler-tiden, hette Race Riot:

Race Riot (1929)

Race Riot bör kanske betecknas som en stumfilm. Visst, den innehåller musik och ljudeffekter, men ingen dialog. Den första filmen där Oswald säger någonting, Cold Turkey (1929) (rösten gjordes av Bill Nolan), är troligen försvunnen.

Kvaliteten på Lantz produktioner under 1929 är låg. Disney sög upp all animeringstalang, och de som var kvar på Universal, var inte alltid ursprungligen animatörer. Personer som fyllde i cellerna med bläck tvingades börja animera. Personer som tvättade cellerna tvingades börja fylla i dem med bläck. Och så vidare.

Tex Avery

En sidnot: En person som började som ”bläckare” hos Lantz, hette Fred Avery. Han kom senare att bli animatör och regissör. Hans karriär tog fart när han började hos Warner Bros och sköt i höjden när han började hos MGM. Hans smeknamn blev hans inofficiella förnamn: Tex Avery.

I och med att Lantz tog över Oswald the Lucky Rabbit, med Walt Disneys välsignelse, pånyttföddes karaktären och filmer om honom gjordes fram till 1930-talets slut. Tyvärr var och förblev Oswald en blek karaktär utan personlighet. Filmerna om Oswald animerades ofta utan en tydlig idé om berättelsens slut, hela sekvenser improviserades. Universal var hyfsat glada, eftersom de hade en produkt med ett välkänt namn, men Oswald blev aldrig Universals motsvarighet till Disneys Mickey Mouse.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1929, Walter Lantz Productions och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *