Nystarter och återkomster – del 1 – Iwerks

Walt Disney Studios var väl etablerade 1930, giganter inom sitt område, egentligen. Fleischer Studios var deras största konkurrenter. Nya, större, aktörer var Walter Lantz Productions och Warner Bros Cartoons. Utöver de fyra stora, fanns det mindre animationsstudios som antingen fortsatte göra filmer under 1930, eller som etablerade sig under det året.

Iwerks Studio

I början av 1930 slutade Ub Iwerks på Walt Disney Studios och tillsammans med en annan Disney-defektor, Carl Stalling, startades Iwerks Studio. Walt Disney hade behållit rättigheterna till deras gemensamma skapelser, Mickey Mouse (Iwerks) och Silly Symphonies (Stalling), så de båda männen fick börja från scratch. Resultatet blev en groda – Flip the Frog.

Pat Powers, en skrupelfri affärsman (som vi träffat här och här), hade lockat Iwerks med högre lön och en egen studio. Iwerks anställde en liten grupp och satte igång med att producera filmer.

Fiddlesticks (1930)

Fiddlesticks var den första fristående animerade kortfilmen med både ljud och färg, två år före Disneys första färgfilm. Den producerades med en teknik som kallades two-color Technicolor, där man använde två svart-vita kameror, den ena med ett rött filter, den andra med ett grönt. Resultatet blev färgfilm med ganska dämpade färger:

Fiddlesticks distribuerades av Celebrity Pictures (Pat Powers bolag) tillsammans med The King of Jazz i august 1930, vilket är lite märkligt. The King of Jazz innehåller en kort animerad sekvens, i färg och ljud, av Walter Lantz (som ni kan läsa om här). Två konkurrerande animatörer visade alltså upp sina animerade ljud- och färg-filmer samtidigt.

Iwerks film är egentligen samma sång- och dans-film som han gjort under Disney så många gånger förr. Ingen dialog alls.

Mortimer vs. Mickey

Halvvägs in i Fiddlesticks dyker en mus upp och spelar fela. Han är misstänkt lik Mortimer Mouse – prototypen till Mickey Mouse innan han genomgick en designförändring och ett namnbyte. Antagligen valde Iwerks att använda Mortimers design för att kringgå upphovsrätten, men kängan mot Iwerks tidigare arbetsgivare är tydlig.

Iwerks gjorde ytterligare en film där Flip the Frog är tydligt lik en groda – Puddle Pranks – men Pat Powers var inte nöjd. Han tvingade Iwerks att designa om Flip till att bli mindre grodlik och mer antropomorf. Med hjälp av de följande filmerna, med den omdesignade Flip the Frog, lyckades Powers sluta ett distributionsavtal med MGM, en av Hollywoods största filmstudios.

Ub Iwerks visste allt man kunde veta om animation, men han saknade helt Disneys känsla för berättelser och Fleischers känsla för komedi. Filmerna om Flip the Frog är animerade musikaler helt utan engagerande berättelser och roliga gags. Iwerks verkade inte alls intresserad av att utveckla de här förmågorna heller, han var mest upptagen med att försöka fylla kvoten och möta sina deadlines.

Tack vare distributionsavtalet med MGM lyckades dock Iwerks förstärka sin animationsstudio med personal. Först lockade han över Carl Stalling från Disney, sedan ett par animatörer från Fleischer Studios – Grim Natwick, och lite senare Rudy Zamora och Al Eugster – men han lockade också nykomlingar. Det största klippet var när han anställde en viss Charles ”Chuck” Jones, som fick sitt första animationsjobb hos Iwerks: att tvätta animationsceller.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1930, Iwerks Studio och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.