Nystarter och återkomster – del 2 – Mintz

Charles Mintz borde varit mer framgångsrik än han var. Han hade rättigheterna till flera välkända karaktärer, han hade tagit kontrollen över sin frus animationsstudio och han hade de skrupelfria affärsstrategier som krävdes för att klara sig väl i filmindustrin. Men det ville sig aldrig.

Winkler Pictures / Mintz Studio

Winkler Pictures var en animationsstudio som hade skötts av Margaret J Winkler, den främsta kvinnan inom animationsindustrin, någonsin. Winkler hade börjat hos Warner Bros, bland annat med att distribuera filmer om Mutt and Jeff (Storklas och Lillklas). Hon hade hjälpt bröderna Fleischer starta Red Seal Pictures, och distribuerade deras filmer. Hon hjälpte Walt Disney få sin start med Alice-filmerna och senare Oswald the Lucky Rabbit. Vid det laget hade hon dock gift sig med Charles Mintz och när de fick sitt första barn, trädde Margaret Winkler tillbaka till förmån för sin man, som prompt tog över Winkler Pictures. Bolaget skulle senare döpas om till Mintz Studio.

Mintz tog över Oswald och alla Disneys animatörer, utom Ub Iwerks, och började producera filmerna om Oswald själv. När Mintz sedan förlorade Oswald till Universal Pictures och Walter Lantz 1929, kunde Mintz fokusera på en figur vid namn Krazy Kat.

Krazy Kat hade varit en framgångsrik karaktär i dagstidningarnas seriesektioner sedan 1913, och var skapad av George Herriman. Dagsstrippen var ofta surrealistisk och humorn var väldigt offbeat. I serien har Krazy inget kön, hen refereras till som både hon och han. Krazy är tillgiven och kärleksfull mot en mus vid namn Ignatz, men Ignatz försöker hela tiden kasta tegelstenar i Krazys huvud, något Krazy givetvis tolkar som kärleksförklaringar.

Redan 1916-1917 blev Krazy Kat stjärna i 26 animerade stumfilmer av International Film Service, en animationsstudio som var specifikt inrättad för att göra filmer av dagsstrippar som ägdes av William Randolph Hearsts tidningar. 1920-1921 gjorde Bray Productions ytterligare 10 filmer. I de första animerade inkarnationerna höll sig karaktärer och humor nära dagsstrippens originella stil. Här är ett exempel från 1916, givetvis med en tegelstenskastning:

1925 hamnade rättigheterna hos Winkler Pictures, som med hjälp av animatören och regissören Bill Nolan rundade av den spetsiga humorn och gjorde Krazy till en definitiv hankatt. När två andra regissörer tog över Krazy Kat-filmerna hos Winkler, Ben Harrison och Manny Gould, fortsatte filmserien att bli allt mer medioker.

När Mintz tog över Winkler Pictures, bytte studion namn till Mintz Studio och han skaffade ett distributionsavtal med Columbia Pictures. Detta var 1929, då den animerade ljudfilmen hade slagit igenom stort, och även Krazy Kat fick nu ljud. Förödande, skulle det visa sig. Krazy blev nämligen ytterligare ett sjungande och dansande djur som helt dominerade de animerade filmerna vid den här tiden. Han fick till och med en lookalike-flickvän och en hund – allt för att efterlikna Mickey Mouse, så mycket som möjligt.

The Band Master (1930)

Det Mintz och hans regissörer gjort är att de tagit bort allt som gjorde Krazy Kat originell – humorn, surrealismen och karaktärerna – och strömlinjeformat honom bortom all igenkänning. Mintz fortsatte att producera filmer om Krazy Kat fram till 1939, men här kommer vi bara träffa dem sporadiskt.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1930, Winkler Pictures och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.