Nystarter och återkomster – del 3 – Van Beuren

Amadee J Van Beuren hade varit producent av animerade kortfilmer sedan 1920. Hans första framgångar blev tillsammans med Paul Terry, vars idé, Aesop’s Fables, utgjorde ryggraden när de tillsammans skapade Fables Studios. De två herrarna gick skilda vägar 1928 efter Dinner Time, som var den första animerade kortfilmen med synkroniserad dialog (och som vi har sett här), troligen på grund av att Van Beuren var missnöjd med filmen och ville använda klickspår när man ljudsatte de animerade filmerna, medan Paul Terry vägrade. Van Beuren behöll rättigheterna till Aesop’s Fables, men döpte om Fables Studios till Van Beuren Studios.

Van Beuren Studios

Van Beuren var inte animatör i grunden. Han var inte ens regissör. Han var en iskall producent. För honom var konsten att göra animerade kortfilmer endast affärer, ett sätt att tjäna pengar. Han sysslade också med produktion av dokumentärer, där han skulle hitta sina största framgångar med en serie om en jägare, djursamlare och filmproducent vid namn Frank Buck. Den första filmen hette Bring ‘Em Back Alive (1932). Om detta låter bekant för medelålders läsare, så utgjorde dokumentären grunden för en TV-serie med samma namn, med Bruce Boxleitner i rollen som Frank Buck. På svenska kom serien att heta Uppdrag i Singapore och utgjorde en del av fredagsunderhållningen Razzel under dess första säsong 1983.

Som chef över animationsstudion satte Van Beuren John Foster, som hade regisserat Dinner Time och nu alltså fick möjligheten att överse produktionen av Aesop’s Fables. Ordern från Van Beuren verkar ha varit att kopiera Walt Disney så mycket som möjligt för att maximera vinsten. Ingen annan studio gick till Van Beurens längder när det gäller att plagiera Disney. Ett par exempel:

Circus Capers (1930)

Circus Capers hade premiär 28 september 1930 och innehåller två karaktärer som är karbonkopior av Mickey och Minnie Mouse, i princip ner till minsta detalj. Varken berättelsen, animationen eller musiken når upp till Disneys höjder, men Van Beuren Studios gör ett (o)ärligt försök att kopiera Disneys framgångar.

The Office Boy (1930)

I The Office Boy, som hade premiär 23 november 1930, är likheterna med Mickey och Minnie om möjligt ännu större.

1931 stämde Disney Van Beuren för de här uppenbara plagiaten, så det får vi anledning att återkomma till.

Van Beuren Studios gjorde försök att vara originella också. Tyvärr föll det inte så väl ut, i alla fall med nutida ögon sett.

Dixie Days (1930)

Dixie Days kan vara den mest rasistiska animerade kortfilmen genom alla tider.

Inte nog med att den innehåller karikatyrer och nedvärderande stereotyper av svarta amerikaner, den innehåller också en slavauktion – för nöjes skull. De kedjade slavarna som ska säljas, sjunger glatt på väg till auktionen. När ett par slavar flyr, skickas hundarna efter dem, vilket föranleder ett nytt litet sång- och dansnummer.

Visserligen bestod animationsindustrin nästan uteslutande av vita män; och visserligen var rasismen utbredd och delvis lagstadgad i Södern vid den här tiden; och visserligen avbildades afroamerikaner överväldigande ofta som lata, shufflande, vattenmelonätande Uncle Toms, Pickaninnies och Jim Crows – det har vi redan sett, och kommer att få se igen – men Dixie Days tar det till en ny nivå. Filmen är kanske inte unik i sin rasism, men den innehåller så mycket av den, att den står i en klass för sig själv. Vi ställer den där borta. Långt där borta. Och glömmer den ett tag.

Det mesta av Van Beuren Studios produktion var inte rasistiskt, men kvaliteten är genomgående ganska medioker. De försöker konkurrera med Disney, Fleischer och Schlesinger, utan att ha talangen eller viljan. Van Beuren själv verkar inte ha varit särskilt intresserad av kvalitetsprodukter. Han nöjde sig med att kopiera Disney och tjäna pengar på det. Tills Disney röt till, men det tar vi en annan gång.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1930, Van Beuren Studios och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.