Animerade Oscars – 1932

Den femte Oscarsgalan var den första som erkände kortfilmer som säregna konstformer, Best Short Subject, och Akademin slog på stort med tre kategorier: Live Action Comedy, Live Action Novelty, och en för animerade kortfilmer: Cartoon.

Säsongen 1931-1932

För att nomineras var filmerna tvungna att ha visats i Los Angeles mellan den 1 augusti 1931 och den 31 juli 1932. Flest nomineringar fick Arrowsmith (1931) och The Champ (1931) med fyra var, tätt följda av Bad Girl (1931), Shanghai Express (1932) och Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) med tre var. Alla utom den sista nominerades i kategorin Best Picture (eller Outstanding Production, som det hette då), tillsammans med Five Star Final, Grand Hotel, One Hour with You och The Smiling Lieutenant. Ett par rejäla missar efter Akademins nomineringsprocess måste noteras: Varken Frankenstein (se här) eller Scarface fick några nomineringar.

Frankenstein hade varit den mest inkomstbringande filmen under säsongen 1931-1932 med stor marginal, och hade dessutom varit en kritikersuccé, så den borde kanske erkänts. Istället valde Akademin alltså att nominera en annan klassisk skräckberättelse, Dr. Jekyll and Mr. Hyde, som Paramount Pictures hade gjort efter Universal Pictures succéer med Dracula och Frankenstein. Dr. Jekyll and Mr. Hyde hade inte varit en lika stor publikframgång som någon av Universals filmer, men kritikerna mottog den väl och de lyfte framför allt huvudrollsinnehavaren, Fredric March, som spelade både Dr. Jekyll och Mr. Hyde. March nominerades i kategorin Best Actor, tillsammans med Wallace Beery i The Champ och Alfred Lunt i The Guardsman.

Huvudrollsinnehavaren i Scarface, Paul Muni, medgav att han kanske inte borde blivit nominerad som Best Actor, men han förstod samtidigt inte varför regissören Howard Hawks inte hade nominerats i sin kategori. Som Best Director nominerades istället Frank Borzage för Bad Girl, King Vidor för The Champ och Josef von Sternberg för Shanghai Express.

Som Best Actress hade Akademin nominerat Marie Dressler i Emma, Lynn Fontanne i The Guardsman och Helen Hayes i The Sin of Madelon Claudet.

Galan 1932

Banketten ägde rum den 18 november 1932 på The Ambassador Hotel och det var Akademins president, Conrad Nagel som höll i taktpinnen. Han inledde med att läsa ett telegram från Douglas Fairbanks, som befann sig i någonstans på den Indiska oceanen, samt ett telegram från Will Hays – han med Produktionskoden. Därefter höll man en tyst minut för tre avlidna män: regissören F.W. Murnau, filmtillverkaren George Eastman och uppfinnaren Thomas Edison.

Härnäst delade Nagel ut en hedersOscar, den andra sedan Akademins skapelse, till Walt Disney för att han hade skapat Mickey Mouse. Inför prisutdelningen hade Disney gjort en animerad kortfilm, Parade of the Award Nominees:

Den drygt två minuter långa filmen var Mickey Mouses första framträdande i färg. Han leder en parad som inkluderar karikatyrer av de nominerade skådespelarna. Walt Disney Studios hade inte för vana att använda sig av karikatyrer, så för att rita av skådespelarna inför filmen anlitades Joe Grant, som just då arbetade som skämttecknare i The Los Angeles Record. Grant skulle 1933 anställas av Disney och vara filmbolaget troget fram till sin död 2005, då han avled vid ritbordet 96 år gammal.

Efter Parade of the Award Nominees var det dags för kortfilmskategorierna. Stan Laurel och Oliver Hardy fick en Oscar för kortfilmen The Music Box i Live Action Comedy, medan Wrestling Swordfish vann i Live Action Novelty-kategorin.

I den animerade kategorin, Cartoon, fanns det tre nominerade, varav två kom från Walt Disney Studios: Mickey Mouse-filmen Mickey’s Orphans (se här) och Silly Symphony-filmen Flowers and Trees (se här). Den tredje nomineringen var Warner Bros It’s Got Me Again! (se här). Walt Disney fick ta emot en andra Oscar den här kvällen. Flowers and Trees vann lätt, mycket på grund av att det var den enda filmen i färg.

Biopubliken 1932 förväntade sig en helkväll på bio, med nyheter, trailers, följetonger, kortfilmer – live action och animerade – samt en större filmproduktion och ibland också en B-film. Den stora depressionen var fortfarande inte över, så biobesök var ett sätt att glömma den deprimerande vardagen och försvinna bort i några timmar. Bio var billigt också – 10-25 cents för en helkväll.

Så filmbolagen satsade inte bara på långfilmer. Kortfilmer i allmänhet och animerade kortfilmer i synnerhet hade blivit en stor del av filmbolagens produktion. Nästan alla större filmbolag hade kontrakterat animationsstudios, ett fåtal hade egna. 1932 blev året då kortfilmerna fick sitt erkännande, och ingen var gladare för det än Walt Disney – förutom att han gjorde en särskild film för galan, gick han ju hem med två statyetter.

Best Picture blev Grand Hotel, producerad av MGM – fortfarande den enda filmen som vunnit Best Picture utan att vara nominerad i någon annan kategori. Medan Louis B. Mayer accepterade Oscarn för filmen pågick rösträkningen fortfarande, och man upptäckte att för Best Actor hade Wallace Beery bara hade fått en röst färre än Fredric March. Enligt reglerna betydde det att de skulle få varsin statyett – dela på priset – också den enda gången det någonsin har skett. Best Actress blev Helen Hayes.

Förutom rösträkningsdebaclet avlöpte kvällen väl. Flest statyetter fick filmerna Bad Girl och The Champ, två var. Det var alltså lika många som Walt Disney gick hem med den kvällen. Om Hollywood inte hade erkänt den animerade kortfilmen som konstform tidigare, gjorde man det definitivt från och med 1932. Oscarsgalan det året krönte också definitivt Walt Disney till den animerade filmens konung.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1931, 1932, Harman-Ising Productions, Hollywood, United Artists, Walt Disney Productions, Warner Bros och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.