Betty och Mae II

1933 började Fleischer Studios och Paramount Pictures ta allt större risker och utmana produktionskoden, the Hays Code, och Betty Boops och Mae Wests karriärer fortsatte att följas åt.

Betty Boop’s Ker-Choo (1933)

I Betty Boop’s Ker-Choo tävlar Betty, Bimbo och Koko i ett bilrace.

Betty är lite sen till starten, eftersom hon är förkyld, men hon vinner i slutänden eftersom hon nyser ihop medtävlarna till en seriekrock och sedan nyser sig över mållinjen. Filmen innhåller tyvärr inga särskilt bra gags, bara mer av det som Fleischer Studios var kända för, dvs random animerade skämt för att fylla ut tiden.

Betty Boop’s Ker-Choo regisserades av Dave Fleischer, animerades av Seymour Kneitel och Bernard Wolf, och hade premiär den 6 januari 1933.

Betty Boop’s Crazy Inventions (1933)

I Betty Boop’s Crazy Inventions håller Betty, Bimbo och Koko i en show som visar upp mer eller mindre fantastiska uppfinningar.

De demonstrerar en fläckborttagare som helt tar bort fläcken och ersätter den med ett hål, en cigarettsläckare – i praktiken en sko som släcker cigaretten och en borste och skyffel som sopar upp fimpen, och flera andra uppfinningar. Den stora finalen är en självträdande symaskin som löper amok.

Betty Boop’s Crazy Inventions regisserades av Dave Fleischer, animerades av Willard Bowsky och Ugo D’Orsi, och hade premiär den 27 januari 1933 framför Mae Wests She Done Him Wrong.

Mae West hade endast gjort en tidigare film, Night After Night (1932), men hade inte varit nöjd med den. Visserligen hade hon skrivit om scenerna hon var med i, men hon hade inte haft huvudrollen. Hennes nästa film byggde dock på en pjäs hon själv hade skrivit, Diamond Lil, vilket innebar en högre grad av kontroll. Däremot förbjöd produktionskoden att använda just den pjäsen, eftersom den innehöll alltför mycket sexuella anspelningar, så man adapterade den under ett annat namn: She Done Him Wrong. Produktionskoden förbjöd också användandet av pjäsens titel i marknadsföringen, samt karaktärsnamnet Diamond Lil, så att biopubliken inte skulle förstå att filmen byggde på pjäsen.

She Done Him Wrong handlar om en sångerska (Mae West) som arbetar på en saloon där ägaren inte bara ger Wests karaktär många diamanter, utan också sysslar med människohandel och prostitution för att finansiera hennes dyra vanor. Intill haket ligger en mission där en ung man (Cary Grant i en av sina första stora roller) låtsas arbeta som missionär. Egentligen är han en federal agent som försöker avslöja oegentligheter som förekommer på saloonen.

She Done Him Wrong hade alltså vissa problem med censuren, men den släpptes utan klipp. Betty Boops nästa film borde kanske också haft vissa problem med censuren, men produktionskoden var fortfarande frivillig, så ingen brydde sig egentligen om den.

Is My Palm Read (1933)

I Is My Palm Read går Betty till spåmannen Bimbo.

Censorerna borde ha haft en del att säga om när man ser Betty Boops nakna konturer under klänningen, eller när Bimbos kristallkula visar Betty naken i badkaret (som bebis, visserligen), eller när hon sköljs iland på en ö och tvingas ta av sig sina våta kläder, men allt gick igenom censuren 1933. Det dröjde dock inte länge förrän sådan sekvenser inte skulle tillåtas på amerikanska biografer.

Is My Palm Read regisserades av Dave Fleischer, animerades av David Tendlar och William Henning, och hade premiär den 17 februari 1933.

Betty Boop’s Penthouse (1933)

I Betty Boop’s Penthouse har Bimbo och Koko en laboratorium tillsammans.

På taket mittemot har Betty Boop ett penthouse-hus och en takterass där hon iklädd väldigt få kläder går och tar hand om sina blommor, till applåder från Bimbo och Koko som råkar glömma ett av sina experiment. Plötsligt uppstår ett slags jazzigt Frankensteins monster som givetvis blir helt betagen av Betty. Hon sprayar monstret med växtnäring så att det förvandlas till en dansande blomma.

En riktigt bra jazzlåt väger nästan upp den tunna berättelsen.

Betty Boop’s Penthouse regisserades av Dave Fleischer, animerades av Willard Bowsky, och hade premiär den 10 mars 1933.

Snow-White (1933)

Snow-White var ett passionsprojekt för en av Fleischer Studios animatörer som ensam arbetade med filmen i sex månader.

Filmen är en adaption av bröderna Grimms saga om Snövit. Drottningen påminner om en karaktär som snart kommer till Fleischer Studios – Olive Oyl – medan spegeln har fått ansikte och röst från Cab Calloway. Betty Boop anländer till drottningens palats där spegeln givetvis berättar att Betty är vackrast i landet. Drottningen beordrar Bettys avrättning, något två av drottningens vakter, Bimbo och Koko i rustning, bara låtsas utföra. Bimbo och Koko gräver en grav, fyller den med bråte och råkar falla ner i den. Betty hamnar genom en olycka i en snöboll nedför en sluttning, ner i en sjö, komma upp innesluten i en sarkofag av is och glider sedan in i de sju dvärgarnas hus. Dvärgarna tar med issarkofagen till sin mystiska grotta. Drottningen upptäcker att graven är tom, hoppar ner i den och väcker av en slump Bimbo och Koko. Drottningen fortsätter in i den mystiska grottan, medan Koko börjar sjunga St. James Infirmary Blues med Cab Calloways röst och dans. Drottningen förvandlas till en drake, som Bimbo vänder ut och in på. Betty, Bimbo och Koko dansar. Slut.

Den här ganska osammanhängande filmen är fantastiskt vackert animerad. Musiken är av högsta klass, särskilt Cab Calloways nummer. Snow-White måste nog räknas som en ny höjdpunkt för Fleischer Studios, det var ett tag sedan sist.

Snow-White regisserades någotsånär av Dave Fleischer, animerades helt och hållet av Roland Crandall, och hade premiär den 31 mars 1933.

Under 1933 var filmbolagen fria att helt ignorera produktionskoden, något som särskilt märks hos Mae West och Betty Boop. Men sen var det ju också egentligen West och Boop som tvingade fram en mer strikt tillämpning av koden. Mer om det vid ett annat tillfälle.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1933, Fleischer Studios, Paramount Pictures och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.