Bosko lallar på

Warner Bros två animerade filmserier fortsatte som vanligt i början av 1932. Merrie Melodies använde sällan några återkommande karaktärer, istället använde de sig av Warners stora musikkatalog, främst för att sälja skivor eller nothäften. Looney Tunes, å andra sidan, tröskade på med Bosko – i förhoppningen att han skulle bli minst lika stor som Mickey Mouse.

Bosko at the Zoo (1932)

Om man tyckte att Mickey Mouse-filmerna kunde vara mediokra ibland, så är det inget mot Bosko at the Zoo, som tar medioker till en ny nivå.

Bosko och Honey går på zoo och råkar ut för det ena djuret efter det andra. Det mest dramatiska som händer är när en struts tar Boskos hatt och springer iväg med den. I sekvensen som följer, när han tar tillbaka hatten, skulle man nästan kunna skönja en personlighet hos Bosko, men nej: Alldeles för fort tar han fram en flöjt och spelar så att strutsen dansar.

Filmen slutar med att Bosko, strutsen och en valross jagas av ett lejon. I ett tafatt försök att avsluta filmen, utan att ha någon aning om hur, hoppar Bosko upp på en mur, medan lejonet brakar in i valrossen och strutsen så att de tre djuren blir ett – en kropp med tre olika huvuden. The end. That’s all folks.

Filmen regisserades av Hugh Harman, animerades av Friz Freleng och Larry Martin, musiken komponerades av Frank Marsales, och Bosko at the Zoo hade premiär den 9 januari 1932 – framför The Woman from Monte Carlo, regisserad av Michael Curtiz.

Michael Curtiz

Curtiz föddes 1886 till judiska föräldrar i den ungerska delen av det som då var Österrike-Ungern. Redan tidigt blev han intresserad av teater och han studerade sedan för att bli skådespelare. Under sina unga år reste han runt i ett kompani av skådespelare och spelade Shakespeare och Ibsen över hela Europa. I kompaniet hade de mer än en uppgift, ibland fick Curtiz regissera. 1912 regisserade han sin första film, samtidigt Ungerns första långfilm. Samma år ställde han upp i Ungerns fäktningslag vid de olympiska spelen i Stockholm.

1926 lockades Michael Curtiz över till Hollywood. Han var då 39 år gammal och väldigt erfaren – i Ungern hade han regisserat ett 60-tal kort- och långfilmer. Hans produktivitet var fortsatt hög i Hollywood – han regisserade tre, fyra, fem, ibland sex långfilmer om året under 30-talet, och däremellan gjorde han kortfilmer.

Precis som alla hans andra filmer, höll The Woman from Monte Carlo hög kvalitet vad gäller regi, scenografi, ljussättning och foto, men den blev inte någon större succé. Hans genombrott skulle komma senare under 30-talet – då han gjorde Errol Flynn och Olivia de Havilland till stjärnor genom en rad filmer: Captain Blood (1935), The Charge of the Light Brigade (1937), The Adventures of Robin Hood (1938) och The Private Lives of Elizabeth and Essex (1939).

Vi har alltså all anledning att återkomma till Michael Curtiz, låt oss därför återgå till Bosko:

Battling Bosko (1932)

Battling Bosko handlar om Bosko som boxare.

Medan Bosko tränar på en vanlig boxboll, tränar hans avsevärt större motståndare genom att boxa på ett upphängt städ. När det är dags för boxningsmatchen, lyssnar Honey på radio. Av någon outgrundlig anledning är Bosko favorit, men i slutet av matchen knockas han och räknas ut. Trots att Honey har anlänt och försöker återuppväcka honom, väljer Bosko att dra mattan över sig och somna om. Ett ganska märkligt slut.

Battling Bosko regisserades av Hugh Harman, animerades av Friz Freleng och Paul Smith, och hade premiär den 6 februari 1932.

Big-Hearted Bosko (1932)

I Big-Hearted Bosko är Bosko och hans hund Bruno ute och åker skridskor.

Vid strandkanten hittar de ett barn som de tar hand om. Väl hemma, försöker de trösta barnet på än det ena sättet, än det andra. I slutändan är det bara musik och dans som räcker.

Filmen regisserades av Hugh Harman, animerades av Friz Freleng och Rollin Hamilton, och hade premiär den 5 mars 1932.

Bosko’s Party (1932)

Bosko’s Party är egentligen Honeys party.

Bosko och ett stort antal djur försöker ordna en överraskningsfest åt Honey. När det till slut lyckas – det är inte helt lätt – sjunger de Happy Birthday to You, och detta är intressant nog för en utvikning:

Mildred och Patty Hill

Happy Birthday to You bygger egentligen på en låt som heter Good-Morning to All som komponerades av systrarna Patty och Mildred Hill i slutet av 1800-talet. På 1890-talet användes låten som en välkomstvisa i flera skolor runt om i USA. Vid födelsedagar ändrades texten ofta till Happy Birthday to You. Den första versionen för födelsedagar upphovsrättsskyddades 1901 och det är denna versionen som används i Bosko’s Party.

1935, tre år efter den här filmen, upphovsrättsskyddades ett specifikt pianoarrangemang för låten, skrivet av Preston Ware Orem, tillsammans med en tidigare okänd andra vers, av bolaget Summy Company. 1957 blev gick Summy Company samman med C.C. Birchard & Company och blev Summy-Birchard Company – ett bolag som på 1970-talet blev en division av Birch Tree Group Limited. 1988 köptes divisionen av Warner/Chappell Group. Under hela den här tiden har man inte kunnat använda sången Happy Birthday to You utan att betala royalties till innehavarna av upphovsrätten. 2008 tjänade Warner/Chappell ca 2 miljoner dollar om året på låten.

Inom EU har man räknat upphovsrätten till 70 år efter upphovspersonens död. Då upphovspersonen har setts som Patty Hill, som dog 1946, har man inom EU kunnat använda låten fritt sedan den 1 januari 2017. I USA blev det lite mer komplicerat. Genom omfattande research kunde en juridikprofessor, Robert Brauneis, 2010 slå fast att sången med stor sannolikhet inte längre omfattades av upphovsrätten. 2013 gjorde en produktionsbolag en dokumentär om originalet Good-Morning to You och stämde Warner/Chappell för att upprätthålla felaktig upphovsrätt till Happy Birthday to You. 2015 kom domen: Warner/Chappells upphovsrätt gäller endast det specifika pianoarrangemanget – inte texten och inte melodin. 2016 gjorde Warner/Chappell upp och sedan dess finns Happy Birthday to You i public domain.

Warner Bros använde alltså Happy Birthday to You i Bosko’s Party – utan att veta att den skulle upphovsrättsskyddas tre år senare; utan att veta att den 1988 skulle ägas av en division av det egna bolaget, Warner Bros; utan att veta att vi idag kan använda den hur vi vill. Bosko’s Party regisserades av Hugh Harman, animerades av Friz Freleng och Larry Martin, och hade premiär den 2 april 1932.

Bosko and Bruno (1932)

Bosko and Bruno är ännu en remake av Disneys Trolley Troubles (1927), Universals Trolley Troubles (1931) och Warners egna Smile, Darn Ya, Smile! (1931).

Inledningen skiljer sig något, men klimax är näst intill identisk – ett skenande tåg med Bosko/Oswald/Foxy ombord som försöker stoppa det. Lättja eller budget – spelar ingen roll, slutresultatet blir ändå mediokert.

Filmen regisserades av Hugh Harman, animerades av Rollin Hamilton och Paul Smith, och hade premiär den 30 april 1932.

Bosko’s Dog Race (1932)

I Bosko’s Dog Race är Bosko och Bruno ute på jakt igen.

Den misslyckade jakten leder till att Bruno anmäls till ett hundrace där väldigt många slumpartade händelser leder till att Bruno vinner. Ingen höjdare.

Den regisserades av Hugh Harman, animerades av Rollin Hamilton och Norm Blackburn, och hade premiär den 25 juni 1932.

Detta var inte ett bra halvår för Looney Tunes.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1932, Warner Bros och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.