Ett öga för en originell idé

1933 blev Tex Avery skjuten av Charles Hastings. I Walter Lantz animationsstudioUniversal Pictures tomt satt Hastings strax bakom Avery till vänster och hade en obehindrad skottlinje. Enligt flera vittnen ropade han ”Hey, Tex!” och avfyrade sen ett gem med hjälp av ett gummiband. Avery hann vända sig mot Hastings precis innan gemet träffade hans vänstra öga.

Tex Avery

Tex förlorade synen på ögat, och hyste, inte helt oväntat, lite agg mot Charles Hastings efter det. Annars var det ofta Tex Avery som tog skämten till nya nivåer på kontoret. En gång hade han fyllt Manuel Morenos skrivbord med hästbajs. En annan gång hade han fått tag på en skyltdocka, klätt ut den till Bill Nolan och lagt den på golvet med ansiktet nedåt, så att det såg ut som om Nolan gått ur tiden.

Även om Walter Lantz studio var full av skämt och practical jokes, var det en stressig atmosfär. De var fortfarande tvungna att fylla kvoten med animerade kortfilmer – en varannan vecka – och de hade väl börjat märka att Oswald the Lucky Rabbit inte hade så mycket kvar att ge som ensam karaktär. 1932 vågade sig Lantz på att skapa sin egna första originella karaktär: Pooch the Pup.

Filmerna är svåra att få tag på, endast ett par är utgivna på dvd, ytterligare några kan man hitta på YouTube, men sen är det stopp – i alla fall om man inte har tillgång till välsorterade filmarkiv. Faktum är, av de fem filmerna med Pooch the Pup som gjordes 1932, har ingen dykt upp. Året därpå gjorde Walter Lantz åtta filmer med Pooch the Pup, varav två finns utgivna på DVD:

King Klunk (1933)

King Klunk är en parodi på King Kong från samma år (se här).

Den totalt intetsägande Pooch är upptäckare och har tagit med sig sin flickvän, Poodles. På ön de besöker finns det också en rasistiskt karikerad stam som ska offra en av de sina till King Klunk. Den stora gorillan byter ut stamflickan med Poochs flickvän och blir givetvis kär i sitt nya byte. Pooch lyckas rädda sin flickvän och fånga King Klunk. Pooch tar med gorillan till New York för att visa upp honom, men han rymmer och Pooch tvingas rädda flickvännen än en gång.

Filmen är alltså en ganska trogen återberättelse av King Kong. Den innehåller en hel del ansatser till fina gags, men de flesta faller väldigt platt. Oinspirerad animation och totalt odramatisk musik gör King Klunk till ett stort ”meh”. Walter Lantz ville med Pooch skapa något nytt och originellt, men det blev bara mer av samma enformiga karaktärer som tidigare filmer från studion. Det hade varit enkelt att byta ut Pooch mot Oswald utan någon som helst skillnad.

King Klunk regisserades av Walter Lantz, animerades av Manuel Moreno, Lester Kline, Fred Kopietz, Charles Hastings och Ernest Smythe, och hade premiär den 4 september 1933.

She Done Him Right (1933)

She Done Him Right är en parodi på She Done Him Wrong, också från 1933 (se här).

Pooch klistrar upp affischer om att den stora stjärnan Poodles ska komma till stan. Han råkar få syn på henne och följer efter henne. Då säger hon den berömda ekivoka repliken ”You ought to come up some time” från originalfilmen. Det låter som Mae Wests röst, men det skulle lika gärna kunna vara någon som härmar henne. När Poodles föreställning börjar sjunger hon Minnie the Moocher’s Wedding Day, ett slags uppföljare till Minnie the Moocher av Cab Calloway (se här). Även den här gången låter det som Mae Wests röst. Men det kan det väl inte vara? Nåja, Poodles sugardaddy dyker upp och försöker röva bort henne, men Pooch räddar henne och vinner äntligen hennes kärlek.

Pooch har fortfarande ingen karaktär, men filmen är faktiskt helt ok, mycket tack vare Poodles/Mae West. Ett par ganska bra gags och filmens huvudlåt om Minnie the Moochers bröllopsdag – fylld av referenser till droger – är riktigt bra.

She Done Him Right regisserades av Walter Lantz, animerades av Manuel Moreno, Lester Kline, Fred Kopietz, George Grandpre och Ernest Smythe, och hade premiär den 9 oktober 1933.

Pooch the Pup var inte särskilt framgångsrik. Endast tretton filmer producerades under 1932 och 1933. Det är inte svårt att förstå varför. Andra animationsstudios hade börjat förstå att karaktärs- och berättelseutveckling var en nyckel för kvalitet. Disney låg, i vanlig ordning, i framkant, med både Warner Bros och bröderna Fleischer i hasorna. Lantz satt på Universal med ett kontrakt som inte tillät några sådana utsvävningar – han hade en kvot att fylla. Då är det kanske inte så konstigt att resultatet blev så mediokert.

Istället för Pooch var Walter Lantz fast med karaktären Oswald the Lucky Rabbit, som i alla fall inte gick med förlust. Lantz hade ärvt karaktären från Walt Disney, via lite omvägar, och outtröttligt arbetat vidare med Oswald under några år. I flera fall hade Lantz inte ens animerat filmerna, utan bara tagit Disneys stumma filmer och satt ljud på dem. 1932- och 1933 års försök att skapa en originell karaktär föll inte så väl ut, så det skulle dröja några år tills nästa gång.

Mannen som sköt Tex Avery, Charles Hastings, arbetade med Pooch under Walter Lantz, medan Avery animerade Oswald under Bill Nolan, vid tidpunkten för incidenten. Nolan delegerade mer och mer arbete till Avery, så snart var han i princip regissör – utan att ha varken titeln eller lönen. Detta var givetvis inte hållbart för Avery, som under det kommande året skulle bli alltmer missnöjd med lönen och arbetsförhållandena – ett missnöje som skulle yttra sig i att han lämnade in sämre och sämre arbete så att han till slut fick sparken.

1935 skulle Tex Avery få ett stort genombrott hos Warner Bros och han skulle förändra den animerade kortfilmen i grunden och för all framtid. Det är inte utan att man ställer sig frågan om den stora explosionen av kreativitet och nyskapande Avery skulle visa upp de kommande åren hade sin grund i att han förlorade synen på sitt ena öga. Detta kan man givetvis bara spekulera om, men det kan väl inte bara vara ett sammanträffande?

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1932, Universal Pictures, Walter Lantz Productions och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.