Från Bimbo till Betty II

Fleischer Studios var inte en integrerad del av Paramount Pictures, eller Paramount Famous Lasky Corporation som filmbolaget fortfarande hette 1931. Fleischers animerade kortfilmer distribuerades av Paramount, och Adolph Zukor stod som exekutiv producent för dem, tillsammans med Max Fleischer, men animationsstudion ingick inte i filmbolaget. Men de låg ganska nära varandra. Även om Paramount hade köpt och byggt nya studios i Hollywood, hade de kvar en studio på östkusten, i Queens, New York: Kaufman Astoria Studios. Ett väldigt långt stenkast därifrån, på Broadway, mitt på Manhattan, låg Fleischer Studios. De hade aldrig flyttat västerut, till Hollywood. Det var i New York som de gjorde sina kortfilmer om den hundliknande Bimbo. Snart skulle de skifta fokus till Bimbos flickvän, Betty Boop.

Bimbo’s Express (1931)

Bimbo’s Express inleds med ett titelkort som lyder ”Bimbo & Betty in Bimbo’s Express”, vilket visar på Bettys större roll i Fleischer Studios produktion. Filmen hade premiär den 22 augusti 1931.

I filmen har Bimbo en flyttfirma som ska flytta Bettys möbler till en ny lägenhet. På samma sätt som tidigare filmer från Fleischer Studios, fyller regissören, Dave Fleischer, filmerna med de mest udda gagsen man kan tänka sig. När Bimbo ringer på hos Betty, sitter hon och klipper tånaglarna, som man gör när man väntar på flyttfirman. När hon råkar klippa av bara en halv nagel, får tån plötsligt ett ansikte och armar och pekar på den delen av nageln som inte blev avklippt. Betty klipper av resten, och ansiktet på tån försvinner nöjt. På detta oväntade, och tydligen helt improviserade, sätt har Dave fyllt ytterligare tio sekunder av filmen.

Maurice Chavalier

Bimbo förälskar sig givetvis i Betty, och halvvägs in i filmen börjar han sjunga Hello Beautiful till henne. Sångrösten görs av Maurice Chevalier, som då var en av världens mest berömda sångare. Chevalier inledde sin karriär som musikal- och operett-artist i Paris under slutet av 1910-talet, träffade kompositörerna Irving Berlin och George Gershwin i New York, och hade flera stora hits under 20-talet, bland annat Valentine från 1924. Han inledde en skådespelarbana med hjälp av Charlie Chaplin och Douglas Fairbanks och 1928 skrev han kontrakt med Paramount Pictures. Han blev en av filmbolagets bäst betalda skådespelare. På grund av sin sångröst hamnade han i musikalfacket, något han inte var helt nöjd med.

1931 var Chevaliers pass, inte Chevalier själv, med i Monkey Business – en Paramount-komedi med bröderna Marx. De fyra bröderna är fripassagerare på en oceanångare och när de ska stiga i land visar de upp Chevaliers pass. För att bevisa att de är den berömde franske sångaren sjunger de varsin version av You Brought a New Kind of Love to Me, på sina särskilda sätt.

Trots de här kopplingarna är Bimbo’s Express inte särskilt bra. Den påminner till viss del om The Music Box, en Laurel & Hardy-film som kom året därpå. Se hellre den. Eller Monkey Business, för all del.

Minding the Baby (1931)

Minding the Babys titelkort lyder ”Betty Boop and Bimbo in Minding the Baby” – Betty tar förstaplatsen för att reflektera hennes växande popularitet.

Det är dock fortfarande Bimbo som spelar huvudrollen. Här tvingas han vara barnvakt åt sin lillebror, en ondskefull bebis, medan deras mamma springer några ärenden. I en byggnad tvärs över gatan vill dock Bimbos flickvän, Betty, umgås – hennes föräldrar har precis gått hemifrån.

Bimbos lillebror kör med sin storebror. När Bimbo vid ett tillfälle tittar bort, tar bebisen fram en cigarr och tidningen och läser om ”The Stuck Market.” Den ondskefulle bebisen, som skämt, dyker senare upp i Who Framed Roger Rabbit? i  inledningsscenen med Baby Herman. Den numera arketypiska karaktären ser vi idag i en TV-serie (Stewie i Family Guy) och en hel långfilm (The Boss Baby).

Minding the Baby hade premiär den 26 september 1931.

In the Shade of the Old Apple Sauce (1931)

In the Shade of the Old Apple Sauce är en mystisk film. Den är försvunnen och ingen verkar veta vad den handlade om, bara att Bimbo och Betty Boop var med i den och att den upphovsrättsskyddades den 16 oktober 1931. Det finns bevis på att den visades före den Eddie Cantor-filmen Palmy Days – Cantor, som alltså skrev signaturmelodin till Warner Bros filmserie Merrie Melodies (se här).

För att komplicera saken, gjorde Fleischer Studios 1930 en Screen Song – en karaoke-liknande film – som heter In the Shade of the Old Apple Tree, sjungen av en Billy Murray, som gjorde rösten till Bimbo fram till The Herring Murder Case (se här).

Mask-A-Raid (1931)

I Mask-A-Raid blir det ännu tydligare att Betty Boop håller på att bli Fleischers nya stjärna. Titelkortet lyder: ”Betty Boop in Mask-A-Raid – with Bimbo.

Mask-A-Raid är den första filmen där Betty Boop tydligt är en människa, utan hundöron. Här är hon en maskeradbalsdrottning. Maskeradbalskungen visar sig vara en riktig kåtbock och Betty spenderar första halvan av filmen med att värja sig från hans avancemang. Hon är istället intresserad av hunden, Bimbo.

Betty som sexsymbol är i förgrunden. Bimbo dreglar vid åsynen av hennes långa ben, där strumpebandshållarna tittar fram under kjolen.

Walter Van Brunt / Walter J. Scanlan

I filmen sjunger Bimbo vid ett par tillfällen en italienskklingande scat. Rösten görs av Walter Van Brunt, som hade inlett sin karriär 1917 som Billy Murray-imitatör, och som senare skulle arbeta med Billy Murray i flera Fleischer Studios-produktioner. Men det var först efter en skandal som involverade en pseudonym, Walter J. Scanlan, och en annan skandal som involverade bigami. Varför bröderna Fleischer skulle vilja jobba med honom verkar helt obegripligt, men rösten kanske vägde upp hans tillkortakommanden.

Mask-A-Raid hade premiär den 7 november 1931.

Jack and the Beanstalk (1931)

Vi är nu tillbaka till ett titelkort som lyder ”Betty Boop and Bimbo in Jack and the Beanstalk,” men troligen har produktionen av Jack and the Beanstalk inletts före Mask-A-Raid.

En sovande jätte på ett moln tappar sin stora cigarr ner i Bimbos hus. Bimbo planterar en böna och åker upp till jätten där han hitta Betty Boop som slavar i jättens kök. Betty räddas av Bimbo och de flyger iväg med en magisk höna, som blir till en bil när de landar.

Animationen verkar vara mestadels improviserad för att fylla ut tid. Den är också inkonsekvent. Bettys hundöron är tillbaka och Bimbo är vit igen. En del av detta kan bero på att produktionen börjat ganska tidigt och sedan dragit ut på tiden, men det finns inget som indikerar att de lagt ner särskilt mycket tid, varken på berättelse eller animation. Oavsett när produktionen inleddes så hade filmen premiär den 21 november 1931.

Dizzy Red Riding Hood (1931)

Nu intar Betty Boop huvudrollen igen. Bimbo är degraderad till en biroll. Dizzy Red Riding Hood är givetvis Betty Boops version av Rödluvan.

Filmen inleds så som Rödluvan bör – Betty/Rödluvan ska gå till mormor och alla varnar henne för vargen i skogen. Hon bryr sig inte, hon tycker om vargar. Berättelsen tar en ganska skarp vänstersväng när Bimbo dödar vargen, flår den och tar på sig pälsen – eftersom Betty tycker om vargar. Bimbo i vargpäls tar mormors plats, och när han tar av sig pälsen inför Betty, kysser de varandra.

Dizzy Red Riding Hood innehåller inte så lite sexuella anspelningar – även homosexuella sådana. När Betty går i sin mormors trädgård och plockar blommor sjunger hon ”I think she’d like a pansy” (pansy = pensé & gay man) – dyker det plötsligt upp ett träd som sjunger ”the fairies like them too” (fairy = älva & gay man).

De sexuella anspelningarna är dock tydligare vad gäller Bettys och Bimbos förhållande. Bettys ben är helt exponerade och hennes strumpeband faller titt som tätt nedför spirorna. Det bör påminnas om att även om produktionskoden borde följas, så var det nästan inga filmer som brydde sig om den förrän 1934. Betty Boops sexualitet är på full display här och skulle så förbli de kommande åren.

Dizzy Red Riding Hood hade premiär den 12 december 1931.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1931, Fleischer Studios och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.