Gamla och nya melodier

Sommaren 1933 kulminerade en konflikt mellan producenterna och regissörerna Hugh Harman och Rudolf Ising på ena sidan, och den exekutive producenten Leon Schlesinger på andra sidan. Framför allt Harman ville ha högre budget för att producera filmerna, så att kvaliteten kunde förbättras, men Schlesinger vägrade att minska på sina egna marginaler och ville absolut inte ta mer betalt av distributören Warner Bros. Schlesinger menade att alla var nöjda med att Harman-Ising producerade repetitiva formelfilmer – de var billiga och gav mer än pengarna tillbaka. De sista filmerna de gjorde i Merrie Melodies-serien är utmärkta exempel på detta:

Shuffle Off to Buffalo (1933)

Shuffle Off to Buffalo utspelar sig i en bebiscentral som storkarna utgår ifrån.

Bebiscentralen sköts som en tomteverkstad, typ Disneys Santa’s Workshop, och innehåller mängder av gags – men ingen berättelse. Merrie Melodies var bara ett sätt för Warner Bros att försöka sälja sina egna sånger – här Shuffle Off to Buffalo, ursprungligen från musikalen 42nd Street. Ett par snyggt animerade sekvenser och karaktärer lyfter filmen till genomsnittet.

Filmen Shuffle Off to Buffalo regisserades av Rudolf Ising och Friz Freleng, animerades främst av Friz Freleng och Paul Smith, och hade premiär den 8 juli 1933.

The Dish Ran Away with the Spoon (1933)

Titeln, The Dish Ran Away with the Spoon, är ganska tydlig med vad filmen handlar om – en tallrik som rymmer med en sked.

Ett par ok gags, men i övrigt är detta en musikalfilm med spelande serviser och bestick istället för djur, dvs vi har sett det förut.

The Dish Ran Away with the Spoon regisserades av Rudolf Ising, animerades av Rollin Hamilton och Robert ”Bob” McKimson, och hade premiär den 5 augusti 1933.

We’re in the Money (1933)

I We’re in the Money, försöker Harman och Ising sälja låten med samma titel från filmen Gold Diggers of 1933 – också en Warner Bros-produktion.

Efter varuhusets stängning vaknar alla leksaker till liv och lever loppan. Ja, även här finns det ett antal gags som fungerar – bl.a. en Mae West-karikatyr – men Merrie Melodies är endast till för att sälja musik och saknar innovationen som liknande filmserier hade, Silly Symphonies, till exempel.

We’re in the Money regisserades av Rudolf Ising, animerades av Friz Freleng och Larry Martin, och hade premiär den 26 augusti 1933. Det var den sista filmen i Merrie Melodies som producerades av Harman och Ising. Konflikten med Schlesinger avslutades nu med att Harman och Ising lämnade samarbetet och gick sin egen väg.

Leon Schlesinger

Leon Schlesinger satt nu i en rävsax. Han hade ett kontrakt med Warner Bros, där han var tvungen att leverera animerade kortfilmer, men han hade ingen som kunde producera dem. Han bestämde sig för att raida Hollywoods animationsstudios på talanger. Från Harman-Ising lockade han Bob Clampett och Friz Freleng att stanna kvar hos Warner; från Disney lockade han över Tom Palmer, som blev produktionsmanager, och Jack King, som blev huvudanimatör. Genom att placera Disney-folk på ledande positioner i det nybildade Leon Schlesinger Productions, hoppades Schlesinger på att konkurrera med Disney på riktigt. Schlesinger lockade också över Earl Duvall, Paul Fennell och Bill Mason från Disney. Från Walter Lantz Productions plockade man Don Williams. Duvall fick huvudansvaret för Looney Tunes, medan Tom Palmer fick huvudansvaret för Merrie Melodies, men regiuppdragen var inte lika fasta som för Harman och Ising.

Merrie Melodies fortsatte att gräva i Warner Bros stora musikarkiv efter låtar som de kunde göra populära genom att animera dem:

I’ve Got to Sing a Torch Song (1933)

Mycket riktigt inleds I’ve Got to Sing a Torch Song med ett ”produced by Leon Schlesinger”.

Själva filmen startar med en familj som utför morgongympa till ett radioprogram. Redan märker man en skillnad med Harman och Isings produktioner – filmen innehåller inga sjungande djur, leksaker eller serviser. Det är en människofamilj som gympar. Filmen går sedan vidare till andra som lyssnar på samma gympaprogram på radion och den här sekvensen innehåller ett par fina gags – bland annat pappan i familjen som verkar göra axelövningar med gummiband, men som visar sig vara hustruns korsett som han drar åt. Radiostationen fortsätter med fler program och bland de som uppträder och de som lyssnar dyker väldigt många karikatyrer upp. Benito Mussolini gör hälsningar i takt med musiken. Bing Crosby (som Cros Bingsby) sjunger i badkaret. Mae West, James Cagney och Boswell Sisters är också med. Filmen avslutas med att Greta Garbo får säga ”That’s All, Folks!” – för första gången i Merrie Melodies. Frasen var annars bara med i Looney Tunes-serien, i Merrie Melodies sa karaktärerna vanligtvis alltid ”So Long, Folks!”

I’ve Got a Sing a Torch Song regisserades av Tom Palmer, animerades av Jack King och Frank Tashlin, och hade premiär den 23 september 1933.

Sittin’ on a Backyard Fence (1933)

I Sittin’ on a Backyard Fence är vi tyvärr tillbaka i animerade djur och ting som sjunger.

Huvudparten av filmen handlar om en kvinnlig katt som uppvaktas av flertalet manliga katter. I stort sett är vi tillbaka där Merrie Melodies startade – som reklamfilmer för låtar i Warner Bros bibliotek. En sekvens är dock minnesvärd: Två katter rullar på telefontrådarna och för att följa med dem skiftar bildvinkeln flera gånger med fina tredimensionella effekter.

Sittin’ on a Backyard Fence regisserades av Earl Duvall, animerades av Jack King och Don Williams, och hade premiär den 16 december 1933.

För Leon Schlesinger innebar Harman och Isings avsked givetvis en stor omvälvning, men han kom ur 1933 med hedern i behåll samt ett stall med regissörer och animatörer som skulle ta de animerade filmerna från Warner Bros till nästa nivå.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i 1933, Harman-Ising Productions, Leon Schlesinger Productions, Warner Bros och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.