Hollywood 101 – Del 4 – 20th Century Fox

Både Universal Pictures och Paramount Pictures grundades av starka män som behöll bolagens makt, om inte för sig själv, så i alla fall inom familjen. 1915 bildades ett filmbolag vars grundare skulle förlora allt – sin förmögenhet, sitt filmbolag och nästan sitt liv. Filmbolaget skulle dock leva vidare och bära hans namn.

Rävens bakgrund

William Fox

Vilmos Fried föddes 1879 till judiska föräldrar, Michael Fried och Hannah Fuchs, i Tolcsva, Ungern, som då var en del av dubbelmonarkin Österrike-Ungern. När Vilmos var 9 månader, flyttade familjen till USA där de bosatte sig i New York City. Vilmos fick ytterligare tolv syskon, varav endast sex överlevde till vuxen ålder. Som ung skaffade sig Vilmos arbete som springpojke, tidningspojke och lagerarbetare inom pälsindustrin. Han bytte namn till William Fox, en anglifiering av hans förnamn och mammans efternamn.

William Fox startade sitt första bolag 1900, men hittade snart en passion i filmens värld. För att ha råd att köpa sin första nickelodeon 1904, sålde hans sitt bolag. Under tio års tid, koncentrerade han sig på att köpa upp biografer, framför allt i New York-området, samt att köpa upp filmer och distribuera dem för visning på sina egna dukar. William såg film som ett rent entreprenöriellt företag – han var mer intresserad av den monetära aspekten, än den konstnärliga. Han bildade ett distributionsbolag, Greater New York Film Rental Company, som senare döptes om till Box Office Attraction Film Rental Company när Fox expanderade utanför New York 1914. Vid den här tiden distribuerade han, exempelvis, en av de tidigaste animerade kortfilmerna, Gertie the Dinosaur.

För att tjäna mer pengar, insåg William Fox att han borde producera film. I likhet med de andra filmbolagen vid den här tiden lät han bygga sin första filmstudio i Fort Lee, New Jersey. Den första filmen som producerades av Fox och hans Box Office Attraction-bolag hette Life’s Shop Window, som släpptes till ganska ljum kritik och som numera är försvunnen. Året därpå, 1915, bildade Fox filmbolaget som kom att bära hans namn: Fox Film Corporation.

Rävens uppgång

Sol M. Wurtzel

1917 skickade William Fox en av sina närmaste medarbetare, Sol M. Wurtzel, till Hollywood för att leda Fox Film Corporations västkuststudio. Han kom att revolutionera filmproduktionen genom att satsa på B-filmer – snabba och billiga att producera, men samtidigt publikfriande och väldigt inkomstbringande. Många av B-filmerna var västerns, bland annat en radda filmer med cowboyen och skådespelaren Tom Mix (hans enastående riktiga namn). Wurtzel satsade också på journalfilmer, nyheter på film, som kom att heta Fox News – ej att förväxla med dagens propagandamaskin.

Fox Film Corporation tjänade bra pengar på B-filmerna och journalfilmerna, vilket möjliggjorde dem att göra större produktioner. Och med de större produktionerna kom talangerna. En av regissörerna som upptäcktes av Fox var John Ford. Han inledde sin karriär som B-filmsregissör hos Fox, och fick snart förtroendet att göra större, längre och bättre filmer. Mellan 1917 och 1928 gjorde han ett 60-tal stumfilmer, varav de största höjdpunkterna är The Iron Horse (1924) och 3 Bad Men (1926) – den senare inspirerade Akira Kurosawa till att göra Hidden Fortress (1958), som i sin tur inspirerade George Lucas till att göra Star Wars (1977).

Fox Film var tidiga med ljudfilm. När Warner Bros inledde ljuderan med 1927 års The Jazz Singer, hade de ljudet på skivor som synkroniserades med filmen. Redan 1925 köpte Fox en teknik där ljudet istället fanns direkt på filmremsan, vilket givetvis var lättare att synkronisera, men dyrare att implementera eftersom de krävde nya projektorer. Fox Movietone hette ljudtekniken när bolaget 1928 ställde om till ljudfilm. Samma år köpte Fox ett nytt studioområde väster om Beverly Hills: Movietone City, som för sin tid var världens bäst utrustade plats för filminspelning.

Rävens fall

1927 dog Marcus Loew, ägare till Loew’s Incorporated som ägde mer än 200 biografer och kontrollerade filmbolaget MGM. William Fox lade ett bud på Loew’s och försäljningen gick igenom 1929. Samma år gick allting fel för William Fox.

Louis B. Mayer

MGM:s chef, Louis B. Mayer, var inte inkluderad i försäljningen av Loew’s och han bestämde sig för att motarbeta den. Ungefär samtidigt, sommaren 1929, skadades William Fox allvarligt i en bilolycka, som tvingade honom till flera månader av rehabilitering. Medan Fox kämpade för att komma tillbaka, inträffade börskraschen på Wall Street, något som utraderade hans förmögenhet och omöjliggjorde köpet av Loew’s Inc. 1930 stod William Fox på randen till personlig konkurs. Han lämnade bolaget.

Under 1931 och 1932 skövlades Fox Film Corporation av olika intressenter och den resterande delen av bolaget vansköttes av Fox efterträdare. Bolaget gick alltmer med minus, men överlevde hjälpligt ytterligare några år.

Fram till 1936 kämpade William Fox mot att gå i konkurs. När Fox förhördes av en domstol det året, begick han mened vid upprepade tillfällen och mutade till och med domaren, John Warren Davis. Fox dömdes till sex månader i fängelse för mened och efter avtjänat straff återvände han aldrig till filmbranschen. Domare Davis erkände mutorna och tvingades bort från sin domstol. William Fox dog i New York 1952, bortglömd och utfattig. Ingen från Hollywood närvarade på hans begravning.

Rävens arv

Joseph M. Schenck & Darryl F. Zanuck

1933 grundades ett annat filmbolag av två gamla rävar i spelet om Hollywood: Joseph M. Schenck, tidigare hos United Artists, och Darryl F. Zanuck, tidigare hos Warner Bros. Bolaget finansierades bland annat av Nicholas Schenck, VD för Loew’s (och Josephs bror), och Louis B. Mayer, studioboss hos MGM. Det nya filmbolaget fick namnet Twentieth Century Pictures.

Schencks och Zanucks nya filmbolag gick ganska bra, av deras första 18 filmer var alla utom en finansiella succéer. Filmerna som producerades av Twentieth Century Pictures, distribuerades av United Artists, men var en av de första större oberoende filmproducenterna.

1934 ville Zanuck köpa aktier i United Artists, men fick nej av en av bolagets större aktieinnehavare, skådespelerskan Mary Pickford. Schenck blev förbannad över Zanucks behandling, så de båda lämnade United Artists och började söka efter nya distributörer. En man med det osannolika, men ändå välklingande, namnet Spyros Skouras presenterade sig. Han var vid tidpunkten manager till en del (nåja, ca 500) av Fox Films biografer. Skouras hade en idé om en fusion av Fox Film Corporation och Twentieth Century Pictures, och Schenck och Zanuck nappade. 1935 bildades så 20th Century-Fox.

Det kan vara värt att nämna, för att behålla den här bloggens primära fokus, att Fox Film Corporation och senare 20th Century-Fox också distribuerade animerade kortfilmer: TerryToons. Fox Film Corporation började distribuera Paul Terrys filmer när Terry gick över till ljud 1930. TerryToons var hastigt producerade filmer av ganska låg kvalitet, men de fyllde repertoaren. Först på 1940-talet fick Terry några större hits med karaktärer som Mighty Mouse och Heckle & Jeckle.

Nu får ni inte mer för den 25-öringen.

Det här inlägget postades i -1927, Hollywood, TerryToons och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.